Czerwone flagi wskazaniem do konsultacji lekarskiej

Ból kręgosługa w zakazanej strefie, stale nasilający się o określonych porach, w każdej pozycji, utrata wagi i in. Co to oznacza?

Maciej Rębisz, instruktor szkoleń "Medycyna ortopedyczne wg Cyriaxa" w Reha Plus opisał dosyć niecodzienny przypadek pacjentki.

"Do przychodni zgłosiła się - wydawałoby się - „zwykła” pacjentka w wieku 65 lat z symptomami zespołu bólowego kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. W wywiadzie pacjentka zgłosiła, że od kilku miesięcy bez przyczyny zaczęła odczuwać dolegliwości bólowe kręgosłupa. Charakter bólu niewielki, stały z nasileniem dolegliwości w wybranych godzinach dnia np.: w trakcie badania o godzinie 12 pacjentka nie zgłaszała bólu, ale koło godziny 15 i 3 w nocy następowało nasilenie. Godziny nasilenia dolegliwości były dobrze znane pacjentce, gdyż występowały w sposób cykliczny, natomiast nie miało znaczenia czy znajdowała się w ruchu, czy w spoczynku.

To co wydarzyło się w dalszej części wywiadu potwierdza, jak ważna jest znajomość 'CZERWONYCH FLAG W FIZJOTERAPII'. Te zaś można poznać w trakcie szkolenia "Medycyna ortopedyczna wg Cyriaxa". Więcej nt. koncepcji, tutaj: Cyriax OMI

W trakcie rozwijania wywiadu okazało się, że ból występuje w tzw.:”STREFIE ZAKAZANEJ”. Wg Cyriaxa to jest okolica nisko-piersiowa lub wysoko-lędźwiowa. U pacjentki nie występowały parestezje ani symptomy oponowe, rdzeniowe, korzeniowe. Ból nigdy nie zmieniał swojej lokalizacji zawsze występował po prawej stronie. Dodatkowo zgłaszała, że te dolegliwości stale się nasilają oraz w nocy nie jest wstanie spać w pozycji leżącej, jedyna pozycja która przynosiła ulgę to pozycja siedząca. Po przebudzeniu dolegliwości nie mijały przez 2-3 godziny. Największą ciekawostką było to, że Pani przyniosła bardzo obszerny plik wszystkich badań, jeśli chodzi o diagnostykę tych dolegliwości. Pani przeszła przez konsultację ortopedyczną, neurologiczną, internistyczną. Wykonano szereg badań dotyczących narządów wewnętrznych a także kręgosłupa. Z ostatecznym rozpoznaniem zespołu bólowego kręgosłupa została skierowana na ćwiczenia kręgosłupa. Wykonano badanie standardowe wg Cyriaxa.

W związku z tym, że u pacjentki nie odnaleziono cech konfliktu dyskowo-oponowego lub dyskowo-korzeniowego, problemów o charakterze więzadłowo-stawowym ani stenotycznym. Za to WYSTĘPOWAŁ SZEREG CZERWONYCH FLAG, między innymi:

❌ ból nocny,

❌ ból w zakazanej strefie,

❌ stały,

❌ bez wpływu przez pozycję i ruch,

❌ stale pogarszający,

❌ badanie standardowe negatywne,

❌ utrata wagi bez przyczyny,

❌ ogólne złe samopoczucie.

Pacjentka została ponownie poproszona o konsultację z lekarzem kierującym i wykonanie tomografi komputerowej.

BADANIE UJAWNIŁO NOWOTWÓR TRZUSTKI. ️Pacjentka, niestety, niedługo później zmarła.